ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 14/12/2021
ΘΕΜΑ: Πρακτικά συνάντησης μελών Δ.Σ. του Σ.Ε.Τ. με την Διεύθυνση της Δ.Ε.Υ.Α.Ν.
Τη Τετάρτη 1.12.21 εκπρόσωποι του Δ.Σ. του Συλλόγου Επαγγελματιών Τολού ( κ. Ιωάννου Π., πρόεδρος, κα Δεδέα Μ., αντιπρόεδρος και κ. Σκαλίδης Μ., μέλος του Δ.Σ.) συναντήθηκαν με την διαχείριση της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης-Αποχέτευσης Ναυπλίου (κ. Γ. Καχριμάνης, πρόεδρος, κ. Καρέλης Χ., αντιπρόεδρος, Μαστορίκος Χ., διευθυντής, κ. Πατάτσης Γ., χημικός μηχανικός της επιχείρησης) για να μεταφέρουν ερωτήσεις μελών του Σ.Ε.Τ.
Τα ερωτήματα που τέθηκαν στην συνάντηση και οι απαντήσεις ήταν τα παρακάτω:
1. Το νερό που λαμβάνουμε στο Τολό είναι πολύ “βαρύ” σε άλατα. Λόγω αυτού οι επιχειρήσεις, κυρίως της διαμονής, είναι υποχρεωμένες να χρησιμοποιούν δυνατά χημικά και συστήματα επεξεργασίας νερού ώστε να είναι καθαρά τα μπάνια και οι χώροι των επισκεπτών. Ταυτόχρονα, οι βλάβες στα υδραυλικά συστήματα των κτιρίων είναι συχνές (καζανάκια, βρύσες κλπ). Αποτέλεσμα αυτού είναι να αυξάνονται ραγδαία τα λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων αλλά και να επιβαρύνεται αρνητικά το περιβάλλον και ο υδροφόρος ορίζοντας.
Για ποιο λόγο είναι τόσο κακή η ποιότητα του νερού και τι ενέργειες προτίθεται να λάβει η ΔΕΥΑΝ ώστε να βελτιωθεί;
Απάντηση:
Το νερό του Τολού βάση μετρήσεων της ΔΕΥΑΝ αλλά και ανεξαρτήτου φορέα είναι πόσιμο και ασφαλές. Οι τιμές του νερού είναι μέσα στα όρια της νομοθεσίας μας εκτός από την περίοδο του Αυγούστου κυρίως, που λόγω αυξημένης ανάγκης σε επάρκεια ποσότητας νερού και ανά περιπτώσεις προστίθεται στο δίκτυο νερό από γεωτρήσεις που δεν είναι ελεγμένο το νερό. Όταν υπάρχει μεγάλη κατανάλωση το νερό είναι υφάλμυρο λόγω έλλειψης και η θολότητα δημιουργείται όταν υπάρχει ζημιά στο δίκτυο. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στον κόμβο της Αγ. Ελεούσας όπου γίνονται συχνά ζημιές.
Σε συνεργασία με τη ΔΕΥΑΝ θα καταγράψουμε ποτέ συμβαίνει αυτό για να το δούμε με τον κ. Πατάτση.
Αρχές Ιανουαρίου θα προστεθούν 8 φίλτρα που θα βελτιώσουν πολύ τη ποιότητα του νερού.
Επίσης προτάθηκε από τον κ. Καχριμάνη να φωτογραφίζουμε στο τέλος του Αυγούστου τα ρολόγια του νερού των επιχειρήσεων μας και να τα στέλνουμε με email ώστε να αποφύγουμε το φαινόμενο της υπερχρέωσης λόγω καθυστέρησης της μέτρησης από τον υδρονομέα.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η υπερχρέωση που εννοεί ο κος Καχριμάνης μπορεί να γίνει όταν το ρολόι καταμετρηθεί για παράδειγμα στο τέλος του Σεπτέμβρη, διοτί λόγω των υψηλών καταναλώσεων του 2ου 4μήνου πολλές επιχειρήσεις θα βρίσκονται στην υψηλή κλίμακα χρέωσης (€2,00/κυβ). Επομένως ότι κυβικά καταναλώνονται από 01/09 μέχρι την ημερομηνία καταμέτρησης, χρεώνονται στην υψηλή κλίμακα αντί για την χαμηλή (€0,60/κυβ) που θα έπρεπε κανονικά να είναι. Είναι ξεκάθαρο ότι μια διαφορά €1,40/κυβ είναι μεγάλη.
2. Επάρκεια ποσότητας νερού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες (χαμηλή πίεση, συχνές διακοπές)
Φέτος το καλοκαίρι παρατηρήθηκαν κατά τους καλοκαιρινούς μήνες πολλά προβλήματα στην παροχή νερού στο δίκτυο του Τολού. Συγκεκριμένα έγιναν διακοπές νερού αλλά και χαμηλή πίεση νερού στο δίκτυο παροχής, με μια εξ αυτών να διαρκεί σχεδόν 3 μέρες. Τους θερινούς μήνες ως γνωστόν το Τολό σφύζει από επισκέπτες. Οι διακοπές νερού δημιούργησαν πολλά προβλήματα στους επισκέπτες του τόπου μας και οι επιχειρήσεις βρέθηκαν αντιμέτωπες με σωρεία παραπόνων από τους πελάτες τους.
Τι ενέργειες προτίθεται να ακολουθήσει η ΔΕΥΑΝ ώστε να μην επαναληφθούν τα προβλήματα αυτά τη σεζόν του 2022 και ύστερα; Μπορεί να μας εγγυηθεί την απρόσκοπτη λειτουργία του δικτύου κατά την περίοδο που έχουμε την μεγαλύτερη ανάγκη;
Απάντηση:
Για να λυθεί αυτό το πρόβλημα θα πρέπει το δίκτυο να μπορεί να μεταφέρει μεγαλύτερη ποσότητα νερού. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω του προγράμματος “Τρίτσης” στο οποίο έχουμε ενταχθεί με το έργο ” Ύδρευση Ίρια-Κάντια” που ανέρχεται στα 5.500.000€ και θα ωφελήσει άμεσα το Τολό αφού θα αντικατασταθεί το δίκτυο μέχρι και το αντλιοστάσιο μας (απέναντι από το γήπεδο).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αναμένεται να αποσταλούν στον Σ.Ε.Τ. από τη Δ.Ε.Υ.Α.Ν. τα σχετικά έγγραφα που αποδεικνύουν την υποβολή και έγκριση του έργου στο πρόγραμμα.
3. Υπάρχουν ακόμα σωλήνες αμιάντου στο δίκτυο ύδρευσης του Τολού; Αν ναι, σε ποια σημεία και πόσοι είναι; Αν υπάρχουν γιατί δεν έχουν αντικατασταθεί ακόμα, λόγω των πολύ αρνητικών επιπτώσεων που προκαλούν στην δημόσια υγεία (καρκίνος κλπ.);
Απάντηση:
Εκτός της παραπάνω εργολαβίας είναι η αντικατάσταση των σωλήνων αμιάντου που βρίσκονται στο εσωτερικό δίκτυο του Τολού αλλά μας διαβεβαιώσαν ότι θα το αναλάβει η ΔΕΥΑΝ από δικούς της πόρους. Έχει γίνει ήδη η χαρτογράφηση τους.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αναμένεται να αποσταλούν στον Σ.Ε.Τ. από τη Δ.Ε.Υ.Α.Ν. τα σχετικά έγγραφα.
4. Έργα στους δρόμους για συντήρηση του δικτύου και συνέπεια στην αποκατάσταση του οδοστρώματος.
4.1. Στο οδόστρωμα από τον κόμβο της Αγίας Ελεούσας έως και το λιμάνι του Τολού, συνολικής απόστασης 8,4 χιλιομέτρων, παρατηρείται ένας πάρα πολύ μεγάλος αριθμός από λακκούβες και μπαλώματα σε όλο το μήκος της διαδρομής αυτής. Συνέπεια αυτών είναι η συχνή καταπόνηση των οχημάτων των κατοίκων και επισκεπτών που χρησιμοποιούν καθημερινά το δρόμο αυτό με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ζημιές στα οχήματα (αναρτήσεις, ζάντες, λάστιχα) που αυξάνουν κατακόρυφα το κόστος συντήρησης των οχημάτων. Επίσης οι κακοτεχνίες αυτές μπορούν να αποβούν επικίνδυνες, ακόμα και μοιραίες, για τους χρήστες του δρόμου (δίκυκλα, ατυχήματα λόγω αποφυγής κλπ).
Στον δρόμο Αγία Ελεούσα-Ασίνη, η πλειονότητα των κακοτεχνιών αυτών δημιουργήθηκε έπειτα από εργασίες επισκευής του αγωγού ύδατος της ΔΕΥΑΝ που φέρνει το νερό ως το Τολό.
Πότε θα γίνει η πλήρης αποκατάσταση του οδοστρώματος ώστε να μην διατρέχουν κίνδυνο οι χρήστες του δρόμου αυτού;
4.2. Πολλές επιχειρήσεις του Σ.Ε.Τ. αλλά και κάτοικοι του Τολού έχουν παραπονεθεί ότι δεν γίνεται σωστή αποκατάσταση μετά από εργασίες συντήρησης ή επισκευής των κλιμακίων της ΔΕΥΑΝ στο δίκτυο. Συγκεκριμένα, έχει παρατηρηθεί ότι τα κλιμάκια ανοίγουν τους λάκκους που χρειάζονται για να εργαστούν στο δίκτυο αλλά όταν φεύγουν δεν κάνουν σωστή αποκατάσταση του οδοστρώματος, αφήνοντας πρόχειρα καλυμμένους λάκκους με χώμα για μήνες. Μερικοί κάτοικοι έχουν αναγκαστεί να καλύψουν οι ίδιοι τους λάκκους αυτούς με τσιμέντο για να μην γίνει ατύχημα, πράγμα το οποίο είναι παράνομο διότι το οδόστρωμα αποτελεί δημόσιο χώρο.
Για ποιο λόγο δεν γίνεται η άμεση αποκατάσταση του οδοστρώματος; Ποιοι είναι υπεύθυνοι για την διαδικασία αποκατάστασης; Αν κάποιος πολίτης θέλει να προχωρήσει σε καταγγελία, που πρέπει να απευθυνθεί;
Απάντηση:
Αυτό το πρόβλημα θα λυθεί με το παραπάνω έργο αλλά και επικουρικά υπογράφηκε σύμβαση με τη Περιφέρεια Πελοποννήσου έργου 400.000 € για τη βελτίωση του δρόμου.
Λόγω κακοτεχνιών δεν παραλήφθηκε ο δρόμος από τον τελευταίο εργολάβο (δρόμος Αγ. Ελεούσα – Τολό).
Γίνονται πολλές ζημιές στο Τολό λόγω υψηλής πίεσης που δεν αντέχει το δίκτυο ( αντέχει μέχρι 7 bar λόγω παλαιότητας ενώ τώρα φτάνει έως και 17 bar για να καλύψει την ζήτηση).
Ο εργολάβος που είναι υπεύθυνος για τις ζημιές είναι ο κ. Μαρασιώτης Χ. και ο υπεύθυνος για την αποκατάσταση του οδοστρώματος είναι ο κ. Δαρδάνης. Το πρόβλημα είναι πως η παραγγελία για πίσσα πρέπει να είναι μεγάλη οπότε αυτομάτως αυτό προκαλεί καθυστέρηση στην αποκατάσταση των ζημιών.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αναμένεται να αποσταλούν στον Σ.Ε.Τ. από τη Δ.Ε.Υ.Α.Ν. τα σχετικά έγγραφα και οι συμβάσεις.
5. Ειδικό τέλος κατανάλωσης 80%
5.1. Στους λογαριασμούς ύδρευσης επιχειρήσεων και πολιτών του Τολού χρεώνεται Ειδικό Τέλος Κατανάλωσης 80%. Το ποσό αυτό είναι τεράστιο όταν λάβουμε υπόψιν τις καταναλώσεις που πραγματοποιούνται το καλοκαίρι (πισίνες, εστιατόρια, ξενοδοχεία). Η πρώτη επιβολή του ειδικού αυτού τέλους, έγινε σε κάθε Δ.Ε.Υ.Α. από τη σύστασή της, βάση του Ν. 1069/ 1980, άρθρο 10, ως ένας από τους πόρους εκάστης Επιχείρησης και άρθρο 11, ως ειδικό τέλος, για τη μελέτη, κατασκευή και επέκταση έργων ύδρευσης και αποχέτευσης και κατ’ αρχήν για μια δεκαετία. Στη συνέχεια επιβάλλονταν, βάση αντίστοιχων νόμων (Ν. 1069/80, άρθ. 11, Ν. 2065/92, άρθ. 43 και Ν. 3013/02, άρθ. 26) και γι άλλες δύο δεκαετίες, αμέσως μετά τη λήξη της προηγούμενης (σε σύνολο 30 έτη).
Για ποιο λόγο επιβάλλεται ακόμα το τέλος αυτό στη ΔΕΥΑΝ, 41 χρόνια μετά;
5.2. Ο Συνήγορος Του Πολίτη στην Ειδική Έκθεση του 2014 με τίτλο «Θέµατα ∆ηµοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης & Αποχέτευσης (∆.Ε.Υ.Α.) και Υπηρεσιών Ύδρευσης & Αποχέτευσης ∆ήµων» προτείνει Η Αρχή πρότεινε «την άμεση κατάργηση της επιβολής του τέλους 80%, στους έναντι λογαριασμούς, σε περίπτωση δε που διατηρηθεί η υποχρεωτική ελάχιστη κατανάλωση, προτείνει τον υπολογισμό του τέλους μόνο στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς και εφόσον υπάρχει πραγματική κατανάλωση νερού.»
Η ΔΕΥΑΝ χρεώνει το ειδικό τέλος κατανάλωσης μόνο σε εκκαθαριστικούς λογαριασμούς ή και σε έναντι λογαριασμούς;
5.3. Που αξιοποιούνται οι πόροι που δημιουργούνται από το τέλος αυτό;
Απάντηση:
Έχει καταργηθεί από το 2020
6. Στους λογαριασμού ύδρευσης του 2021 έχει υπάρξει μια τεράστια ανατίμηση των τιμών ανά κυβικό, με αποτέλεσμα οι πολίτες αλλά και επιχειρήσεις που είδαν τα εισοδήματα τους να πλήττονται από την πανδημία να βρίσκονται τώρα αντιμέτωποι με αυξημένους λογαριασμούς ύδρευσης.
Για παράδειγμα σε λογαριασμό του 2ου τετραμήνου του 2020 οι κατηγορίες χρέωσης ανα κυβικό ήταν ώς εξής:
100 πρώτα κυβικά στα €0,36/κυβ
100 * €0,60
200 * €0,80
€0,85 το κυβικό από 401 και μετά
Στην ίδια επιχείρηση ο αντίστοιχος λογαριασμός του 2021 είχε την παρακάτω τιμολόγηση:
50 πρώτα κυβικά στα €0,60 = 50% αύξηση σε σύγκριση με το €0,36
50 * €1,00 = 94,12% αύξηση σε σύγκριση με το €0,36
200 * €1,30 = 73,69% αύξηση σε σύγκριση με το €0,60 και 47,62% αύξηση σε σύγκριση με
το €0,80
200 * €1,50 = 55,32% αύξηση σε σύγκριση με το €0,85
€2,00 το κυβικό από 501 και πάνω = 80,70% αύξηση σε σύγκριση με το €0,85
Πώς δικαιολογεί η ΔΕΥΑΝ τις αυξήσεις αυτές στη δεδομένη χρονική συγκυρία και λαμβάνοντας υπόψιν ότι δεν έχει υπάρξει κάποια θεαματική βελτίωση των υπηρεσιών της επιχείρησης;
Απάντηση:
Το νερό ήταν για χρόνια υποκοστολογημένο. Βάση μελέτης που ανατέθηκε σε εταιρία για να έχει βιωσιμότητα η επιχείρηση έπρεπε να αυξήσει τις τιμές της. Μας επιβεβαίωσαν ότι δεν θα υπάρχουν άλλες αυξήσεις για την επόμενη πενταετία.
Επίσης αναφέρθηκε το ζήτημα της ενεργειακής αναβάθμισης των σταθμών και συνολικά του δικτύου, πάλι μέσω του προγράμματος “Αντώνης Τρίτσης” με έργο αξίας 300.000 που μακροπρόθεσμα θα μειώσει το κόστος λειτουργίας της ΔΕΥΑΝ που είναι πολύ υψηλό.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αναμένεται να αποσταλούν στον Σ.Ε.Τ. από τη Δ.Ε.Υ.Α.Ν. τα σχετικά έγγραφα που αποδεικνύουν την υποβολή και έγκριση του έργου στο πρόγραμμα.
7. Οι επιχειρήσεις και οι κάτοικοι του Τολού πληρώνουν πάρα πολλά λεφτά στη ΔΕΥΑΝ κάθε χρόνο λόγω της τουριστικής φύσης του χωριού.
Ο ΣΕΤ ζητάει να μάθει τα ετήσια έσοδα της ΔΕΥΑΝ από την κοινότητα Τολού την τελευταία πενταετία (χρεωμένα, όχι εισπρακτέα).
Επίσης, τι πρόγραμμα ανταποδοτικότητας έχει ετοιμάσει η ΔΕΥΑΝ για τις επιχειρήσεις και τους κατοίκους του χωριού;
Απάντηση:
Θα αποσταλούν τα έσοδα από τη ΔΕΥΑΝ
Παράδειγμα:
1ο τετράμηνο 2021 92.537€ οφειλές
2ο τετράμηνο 2021 244.000€ οφειλές
230.000 € οι οφειλές σήμερα και έχει εισπράξει η ΔΕΥΑΝ 35.000€ έως τώρα.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αναμένεται να αποσταλεί στον Σ.Ε.Τ. από τη Δ.Ε.Υ.Α.Ν. η σχετική ανάλυση εσόδων πενταετία.
8. Πως προχωράει ο έλεγχος των ρολογιών ύδρευσης και ποια είναι τα αποτελέσματα.
Έχουμε ενημερωθεί ότι έχει ξεκινήσει μια διαδικασία ελέγχου όλων των ρολογιών ύδρευσης (υδρομέτρων) του δικτύου της ΔΕΥΑΝ για να γίνει επαλήθευση των στοιχείων και αντιστοίχιση ώστε να παταχθούν φαινόμενα κλοπής νερού ή άλλων παρατυπιών που ζημιώνουν τόσο την ΔΕΥΑΝ αλλά και το κοινωνικό σύνολο εν γένει.
Που βρίσκεται η εξέλιξη του ελέγχου αυτού; Τι αποτελέσματα έχουν υπάρξει ως τώρα; Τι ενέργειες θα λάβει η ΔΕΥΑΝ εναντίων των παραβατών που θα ανακαλύψει ή έχει ανακαλύψει;
Απάντηση:
Η διαδικασία ελέγχου έχει προχωρήσει αλλά είναι ακόμα σε εξέλιξη. Έχουν ανακαλυφθεί παραβάτες. Δεν έχουν γίνει ενέργειες εναντίον τους αλλά θα προχωρήσει σε διακοπή και εντέλει σε πρόστιμα.
Από εδώ και πέρα θα γίνεται διακοπή σε οφειλέτες με χρέη άνω των 200€ για επιχειρήσεις και 800€ για ιδιώτες.
Στο σημείο αυτό κοινοποιήθηκε και η θέση του Σ.Ε.Τ. που είναι ξεκάθαρη.
Ο Σ.Ε.Τ. στηρίζει τις ενέργειες της Δ.Ε.Υ.Α.Ν. ώστε να λάβει τα χρωστούμενα ακόμα και ετών από κάποιους συστηματικούς κακοπληρωτές. Όσο υπάρχουν μεγάλα χρέη προς την Δ.Ε.Υ.Α.Ν. θα δυσκολεύεται να είναι βιώσιμη κοινωφελείς επιχείρηση αλλά και δεν θα έχει τους αναγκαίους πόρους ώστε να βελτιώσει το δίκτυο ύδρευσης και την ποιότητα του νερού.
Ωστόσο, δεν γίνεται να χρησιμοποιείται το γεγονός ότι υπάρχουν χρωστούμενα από κατοίκους και επιχειρήσεις του χωριού ως ο λόγος που το δίκτυο, η παροχή, η ποιότητα του νερού και οι διαδικασίες επισκευής του οδοστρώματος είναι σε επίπεδα λιγότερα του ικανοποιητικού. Η είσπραξη των χρεών είναι ευθύνη και υποχρέωση της επιχείρησης κοινής ωφελείας και η ύπαρξη χρεών δεν δύναται να επηρεάζει τις υπηρεσίες που λαμβάνουν το σύνολο των πολιτών και επιχειρήσεων που στην συντριπτική πλειοψηφία τους είναι ταμειακώς ενήμεροι.
Ο Σ.Ε.Τ. τίθεται ξεκάθαρα εναντίων των κακοπληρωτών που με τις ενέργειές τους ζημιώνουν τους συμπολίτες τους και τις υπόλοιπες επιχειρήσεις του τόπου τους.
*ΤΕΛΟΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ*
Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κύριο Καχριμάνη και όλους τους παρευρισκόμενους στην συνάντηση που συνετέλεσαν στο να υπάρξει μια πολύ εποικοδομητική συζήτηση εφ’ όλης της ύλης δίχως ένταση και με απόλυτο σεβασμό μεταξύ των συμμετεχόντων.
Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος
Παναγιώτης Ιωάννου